Hírek Kritikák Beszámolók Interjúk Premierek Kult Másvilág Blog
Premierek

Hiába szólóanyag, mégsem magányos – Premieren a Karabekian debütáló anyaga

Húszperces kisfilm kíséri Győrffy Máté (ex-Képzelt Város) instrumentális projektjének EP-jét.

Karabekian nem más, mint Győrffy Máté, a Képzelt Város ex-gitáros/basszusgitárosának szólóprojektje. Az improvizációkra épült debütáló kislemez első dala a Velencei Építészeti Biennálén is bemutatkozott, most pedig a Vagus című EP minden tételével egyetemben videós kísérettel együtt jelenik meg, ami itt a NuSkullon látható először.

Az anyag születéséről Máté ezt meséli:

A Képzelt Város feloszlása után jó darabig nem nyúltam hangszerhez, először csak zongorán kezdtem újra improvizálni. Éreztem, hogy muszáj játszanom, de sokáig nem tudtam elképzelni, hogy ne csak egy pillanatnyi állapot legyen a zenélés. Két éven át halogattam, hogy felvegyem és továbbgondoljam az ötleteket. Tudat alatt talán tartottam attól, hogy végleges formába öntsem ezeket. Végül a velencei építészeti biennálé adott egyfajta határidőt, ahol az a megtiszteltetés ért, hogy kiállítóként jelenhettem meg tizenkét másik pályaelhagyó építésszel egyetemben. Itt mindenki egy saját sikerprojektjét mutathatta meg, nálam ez a Terézváros 2030, a kerület közterületfejlesztési programja, de mindenképpen szerettem volna megmutatni valamit a zenei oldalamból is.

Máté eredeti végzettsége ugyanis építész, de sok év zeneipari munka után hat éve Terézváros alpolgármestere, ahol a városfejlesztésért felel. A kiállításon a kerület 3D modellje mellett egy fejhallgatóból az EP első dala hallható:

Az egész lemezen nagy hangsúlyt kapnak a környezeti zajok, a Bármerre indulszban a kerületi utcák zajai állnak össze eggyé a zenével, a Mindig körbeérsz végtelen loopjának alapja pedig egy Kung-fu formagyakorlat. A lépések hangját előbb jegyeztem meg, mint magukat a mozdulatokat. Miután felvettem a hangját, ahogy az oktatóim mozognak, még az edzés utáni éjszaka feljátszottam az összes gitársávot, ahogy éppen ki akart jönni belőlem. Ez nagyjából változatlan formában megmaradt a folyamat végére is..

Az improvizáció az egész folyamat során jelen volt, ahogy a dalok is rögtönzésből születtek, úgy a közreműködő alkotókat is elsősorban a saját érzéseik vezették, legyen szó a zenéről, a lemezborítóról vagy éppen a táncról.

Hiába indult ez egy egyszemélyes projektnek, nincs annál erősebb katalizátor, mint együtt alkotni másokkal. Sikerült végig olyan emberekkel dolgoznom, akikkel oda-vissza tudtuk inspirálni egymást. Galántay Tomi dobolása kelti életre a zenét, rengeteg plusz energiát ad az egészhez. Micivel [Bos Michaela Lilla, a Képzelt város volt csellistája] pedig nem volt kérdés, hogy működik a kémia, amit játszott, egyből működött.

Ahogy korábban a Képzelt Városban, úgy a Karabekianban is a zene által teremtett hangulatokon és érzéseken van a hangsúly, szöveg ritkán hallható, de akkor kiemelt szerepe van a soroknak, mint a Hiába mész előre című dalban is, ahol Győrfi Kata amíg addig című versét mondja el Seder Laura, aki didgeridoon is játszik az utolsó dalban.

A zenéhez szorosan kapcsolódik a vizualitás, így a klipben is többször feltűnő lemezborító is, amelyet Csongár Lilla festett:

A festészet számomra a zene vizuális megfelelője is. Máté albumának első meghallgatásakor azonnal magával ragadott a dallamok sodrása, az érzelmi mélység és annak absztrakt, többnyire szöveg nélküli kifejezése. A festmények születése teljesen intuitív folyamat volt – a zene ritmusa, dinamikája és színei vezették az ecsetvonásokat. Célom az volt, hogy a hallható világot láthatóvá tegyem, és így egy új dimenzióban meséljem el a zenei élményt.

A lemez a hozzá készült kisfilmmel együtt válik teljes egésszé. A videó Párizsban és környékén forgott, a természeti és a városi közeget bevonva, sokszor direkt kontrasztot teremtve a zenével. A film főszereplője a háború óta Párizsban alkotó Zoya Saganenko ukrán táncművész.

Évekkel ezelőtt beszéltünk már róla, hogy jó lenne egyszer közösen improvizálni valamit, most áll össze hozzá a tér és az idő, végül egy teljes film lett belőle. Ehhez az is kellett, hogy Zília Sophie Lacôte éppen szintén Párizsban él és az ő szemein és kameráján keresztül rögzíteni lehetett a pillanatot. Én csak a zenét küldtem el nekik, a cél itt is az intuíció volt, a végeredmény számomra is meglepetés lett.

Egyedül a vágás és az utómunka készült itthon, ami Ürögdi Ábel (Middlemist Red) első nagyobb szabású munkája.

Máté konklúziója:

A lemez számomra nagyon személyes, a háttérben hallható zajok is rengeteg jelentést hordoznak, pillanatokra, helyekre utalnak, ahogy a dallamok is. De egyben személytelen is, hiszen mindenkire másképp fog hatni, más lesz a jelentése. Valakinek sok lesz, valakinek kevés, de akinek szüksége van rá, az találhat benne valamit.

A Vagus EP elérhető a nagy streaming platformokon, illetve letölthető a Bandcampről. A Karabekiant az Instagramon is bekövetheted.