Isten hozott a pokolban! - Gates to Hell: Death Comes to All

Tracklist
1. Rise Again
2. A Summoning
3. Weeping in Pain
4. Next to Bleed
5. 21 Sacraments
6. Sacrificial Dead
7. Death Comes to All
8. Crazed Killer
9. Locked Out
10. Fused With the Soil
Infók
Műfaj: death metal, beatdown hardcore, deathcore
Hossz: 21 perc
Kiadó: Nuclear Blast
Támpont: Kruelty, No Cure, Pain of Truth
Megjelenés: 2025. március 21.
Web: Ugrás az oldalra
Néhány műfaj, illetve stílusbeli párosítás igen nagyot megy a 2020-as években: az evidensebbek közül ott van a nu metal, az emo vagy a pop punk, a nem annyira szem előtt lévők közül a shoegaze, a '90-es évek alternatív metalja, vagy épp a harmadik virágkorát élő grunge, illetve akadnak olyan, elsőre szentségtelennek tűnő párosítások, mint a death metal és a hardcore házasítása. Persze most sokan legyintve rávághatnák, hogy „hát az a deathcore”, de én arról beszélek most jelen pillanatban, amikor hardcore-os arcok úgy döntenek, hogy mostantól ők a halálról, válogatott gyilkolási módszerekről, meg mindenféle szörnyekről fognak zenélni - vagy bármiről, ami nem annyira illik bele az alapvetően hc-s testvériség/politika/anarchia szentháromság halmazába. Mindezt természetesen a HM-2 pedál akár túlzásba is vihető használatával (erre írta egy Reddit-felhasználó, hogy „HM2core").
Habár ez nem új keletű dolog, hiszen már a nagy öregek közt is voltak, akik vállaltan emlegették a hardcore-t és a punkot influenciájukként (Obituary, Cannibal Corpse, Carcass), illetve a Xibalba óta azt is tudjuk, hogy ezt az egészet lehet akár tényleg egészen félelmetesen is művelni. Most pedig itt van egy, a Gatecreeper/Creeping Death/Frozen Soul hullám utáni (vagy azzal egyidőben létező) generáció, ahol a húszas éveik elején járó bajszos, egyszálbél srácok felrántottak egy Morbid Angel-pólót egy Dying Fetus-longsleeve-re, és olyan tufa, görény dalokat írnak, ami ha belédmarna, mehetnél is a dokihoz veszettség elleni oltásért. Ennek a mozgalomnak az egyik ékköve a szemtelenül fiatal kentuckyi Gates to Hell, akiknek második lemeze, a nemrég megjelent Death Comes to All egy masszív, húszperces stank face-maraton, ami után úgy érzed, hogy ki tudnál harapni egy betoncölöpöt a helyéről.
Habár a zenekarra talán egy fél fokkal több figyelem szegeződik pályatársaiknál, abból a jelentéktelennek egyáltalán nem mondható okból kifolyólag, hogy a dobos történetesen a Knocked Loose frontemberének az öccse, valószínűleg itt - meg talán pár telefonszámnál - meg is áll a nepo babység, de tulajdonképpen ha elindítod bármelyik Gates to Hell-dalt, rájöhetsz magadtól is, hogy semmi szükség itt babusgatásra, ezek a srácok önerőből is megállják a helyüket.
Mint már korábban írtam feljebb, az anyag egy nagyon rapid, roppant zsenge 21 perces játékidővel bír, amibe tíz számot szorítottak be a fiúk, hogy legyen mire kimozdítani a nyakcsigolyákat. Ahogy az a menetidőből és a dalok számából kimatekozható, a darabonként kétperces átlag mellett
nincs itt semmi idő csilivili szólózásokra, meg agyas tekerésekre, tényleg csak a visszamenetelés marad előemberi mivoltunkba.
Ez a mennyiség ebből a zenéből pont megfelelő, sőt, talán ennél a bandánál még kicsit keveslem is, de erre majd még kitérek a továbbiakban. Az album egy percre jutó pörgőrugásainak számát leginkább a texasi Kublai Khan tavalyi lemezéhez, vagy a legutolsó Vomit Forth-anyaghoz tudnám hasonlítani, amiről sajnos nem írtam, pedig nagyon is megérdemelte volna. Mondhatni tökéletes a felfokozott állapotban lévő négysorozatos fekvőzéshez, vagy mit tudom én, mit csináltok ti izomtibik a kondiban, nekem mindenesetre buszra futáshoz is kurva jó volt.
Kapásból a kezdő Rise Again be is mutatja a már emlegetett Trey Garris dobos erősségeit, a srác a második másodperctől úgy csépli a hangszerét, mintha az élete múlna rajta. De nem csak svung van a csávóban, oda-oda is díszítget azért nagyon pöpeceket. Ryan Storey énekes stabilan hozza a mélyeket, magasakat, a húros szekció meg biztosan az olyan bandákon nevelkedett, mint az Entombed vagy az At the Gates, mert olyan svédes dallamos death-es/metalcore-os guggoltatásra késztetnek konkrétan egy perc után, hogy a vádlimat még másnap is érezni fogom ettől.
A lemez egyik legnagyobb erénye nem csak az, hogy elképesztő szinergia van a tagok játéka között, hanem, hogy mennyire fogós és fülberagadós témák és mozzanatok vannak ebben a tíz dalban. Az internetes metal/hardcore-megmondóemberek egyik legnagyobb fraudjaként „nyugdíjba vonult” Finn McKenty mondta mindig a hasonló, a normális emberi fülnek általában csak zajként aposztrofálható lemezekre, hogy mennyire catchy (legtöbbször a Suicide Silence Cleansingjét hozta fel erre példaként), és nem pontosan értettem, hogy mire is gondol. Itt végre leesett, és
egészen hihetetlen, hogy milyen precizitással pakolnak simán megjegyezhető, szürreálisan fogós részeket a dalokba. Ha pedig ezek annyira nem fekszenek, még mindig marad a cowbell és a bordaroppantó breakdown, meg egy eltévedt ököl az arcodba a pit szélén állva.
Kedvenc dolgom még a zenekarral - és főleg ezzel az új lemezükkel - kapcsolatban, ahogy az internet népe próbálja fejtegetni, hogy akkor ez most mi is tulajdonképpen? Metalcore? Deathcore? Dallamos death metal? Hardcore? Mondok valamit: kit érdekel?! Pedig én aztán tényleg a zsánerrendőrség elit alakulatába tartozok, aki mint Fifi, az osztagunk pózerkereső kopója, úgy szimatolom ki, hogy ha valaki félrecimkézi a brutal technical death metalt, és helyette technical brutal death metalt emleget. Itt viszont tényleg felesleges ezen rágódni, annyira jól siklik az ódzsí ‘Corpse-tól kölcsönzött riffeken a Next to Bleed, vagy a Crazed Killer, amit elvisz a hátán az összesvédelt slayeres dobolás. Ezért is tudnék ebből a döghúsból akár kétszer ennyit is legyűrni gyomorrontás nélkül, és ezért érzem, hogy talán a húszperces játékidő inkább felel meg napjaink zenehallgatási szokásainak, mintsem a ténylegesen ezt a zenét hallgatók preferenciáinak.
Naphosszat lehetne még elemezni, hogy melyik dalban milyen zenekar hatása van és miért kell annak pontosan ott és úgy szólnia, valamint hogy mekkora királyságok a Silent Hill-es utalások, pláne ennyi idős arcoktól (gec, ezek szerint ők már tízévesen is azt tolták, amitől én még 17 éves koromban is becsokiztam a gatyámba), száz szónak is egy a vége: a Gates to Hell üt, méghozzá nagyot, bőven nyolc napon túl gyógyuló sebesülést okozva, ami csak irtózatos fájdalmak közepette tud begyógyulni - ha egyáltalán be tud. Tök mindegy, hogy régisulis arc vagy, vagy az Arch Enemynél tovább nem merészkedsz a nyúl gödrébe,
legyél akár death metalos vagy hardcore-os, a Gates to Hell a kapu a droghoz, a pokolhoz és a szívünkhöz - ami kitépve ver csak igazán ezeket a fattyú riffeket hallva.
